dspco36 الجمعة يناير 13, 2012 11:04 pm
الصعوبات التى تواجه طلاب المرحله الثانويه فى تعلم مهاره الكتابه باللغه الانجليزيه
Difficulties faced by high school students in learning writing skills in English
الصعوبات التى تواجه طلاب المرحله الثانويه فى تعلم اللغه الانجليزيه
مما لا شك فيه أن مهارة الكتابة لا تقل عن أي مهارة أخرى من مهارات تعلم اللغة الإنجليزية. لذا يجب أن يكون الاهتمام بها مسايراً للاهتمام بأي مهارة أخرى. ولكي يتحقق الهدف من تدريس هذه المهارة نقترح على المعلم مراعاة ما يلي:
1- لا شك أن النظافة والترتيب جزء لا يتجزأ من حسن الخط، لذا يجب تعويد الطلاب المحافظة على كتاباتهم نظيفة و مرتبة، ومن هنا جاء تشديدنا على استخدام قلم الرصاص والممحاة في الصفوف الأولى.
2- تعويد الطلاب على بدء كل جملة بحرف كبير وختمها بنقطة (أو علامة سؤال).
3- نحن هنا لا نطالب بأن يكون الطالب خطاطاً مبدعاً، فالخط موهبة أيضاً وكل ما نطمح إليه هو محاولة الالتزام بقواعد الخط حتى يكون مقروءاً وبسهولة ولا غرابة عندما نقول أن هناك بعض الطلاب لا يستطيعون قراءة خطوطهم لو طلب منهم ذلك بعد فترة من الزمن.
4- نقترح تخصيص دفتر خاص أو أوراق خاصة بالتدرب على الكتابة من قبل الطلاب وسننتقي الجيد منها ليصور ثم يوزع على الطلاب بعد الإشادة به وبمن قام بكتابته وتقديره معنوياً ومادياً قدر المستطاع، حفزاً على الاستمرار وتشجيعاً للغير على الاقتداء به والإجادة عند الكتابة ما أمكن.
5- التأكيد على أهمية رسم الحروف والكلمات بداية ونهاية بصورة صحيحة وفي ظل القواعد السليمة لكتابة هذه اللغة. وعدم تكليفهم بالكتابة والنشاطات الصعبة دون متابعة مباشرة أو المرور عليهم وإرشادهم باستمرار قبل استفحال الخطأ و تفشيه، مع أخذهم بالطريقة الصحيحة في إمساك القلم والجلسة الصحيحة والتنبيه إلى قواعد رسم الحروف بما فيها:
أ- المسافة الواجب تركها بين حروف كل كلمة وبين كل كلمتين.
ب- الميول المناسب والموحد لجميع الحروف.
ت- الحجم المناسب لكل حرف بحيث يتوفر الانسجام والتوافق بين الحروف.
ث- ارتفاع كل حرف أو نزوله عن السطر وفق القاعدة.
ج- الاستخدام الأمثل للحروف الصغيرة والحروف الكبيرة.
ح- التأكيد على استخدام قلم الرصاص والممحاة وبخاصة في المراحل الأولى.
خ- أن يبدأ تدريب الطالب وخاصة في المراحل الأولى من خلال النماذج المسطرة تسطيراً واضحاً.
د- التشديد على المعلمين بضرورة علاج الأخطاء ومناقشتها أمام الطلاب وإشراكهم في هذه المعالجة عملياً وباستخدام السبورة وخاصة لما هو شائع في كتاباتهم وأعمالهم.
الموضوع الأصلى من هنا: منتديات البارود بحث عن مهارات القراءه والكتابه باللغه الانجليزيه
6- ولكي نبدأ بداية صحيحة يجب معرفة الحروف الصاعدة و النازلة و الوسطية (بين الطرفين):
أ– الحروف الصاعدة لأعلى هي: b d f h k l t
ب- الحروف الوسطية بين الطرفين هي: a c e i m n o r s u v w x z
ت- الحروف النازلة لأسفل هي: g j p q y
ث- الميول إلى اليمين يكون كما يلي: a b c d e f g h i j k l m
7- الحروف الصغيرة والحروف الكبيرة:
8- المسافة بين الحروف والجمل:
تعويد الطلاب على ترك مسافة خمسة حروف في بداية كل فقرة ومسافة حرفين بين الجمل. أما بين الكلمات فاحرص على ترك مسافة حرف واحد.
( نموذج يوضح عدد المسافات في بداية كل فقرة وبين الكلمة والكلمة والجملة)
myn am eisa hma dia msa udi
( نموذج يوضح نفس الجملة السابقة إلا أن كاتبها لم يلتزم بقواعد الكتابة فصعبت قرءاتها )
M yname isAhmad. IamSaudi.
( نموذج يوضح نفس الجملة السابقة إلا أن كاتبها لم يلتزم بقواعد الكتابة فجاء الخط مشوهاً)
9- كما نرى، فانه من الضروري العناية بإقامة المسابقات على مستوى الفصول أو المدارس أو المراكز ويكون موضوعها الخط باللغة الإنجليزية أسوة بما يقام من نوعية هذه المسابقات في الخط العربي ورصد الجوائز والحوافز التشجيعية للجيدين في هذه المسابقات.
كيف تدرس القراءة (للصفوف الأولى)
تعتبر مهارة القراءة من المهارات الأساسية في تدريس اللغة الإنجليزية والتي يجب التركيز عليها منذ بداية تعلم اللغة. فمن الصف الأول ومنذ أن نبدأ بتدريس الحروف، نحاول تقسيم الحرف إلى مجموعات كل مجموعة تضم ست حروف تقريباَ. ونطلب من الطالب تكوين كلمات عشوائية تضم هذه الحروف ويفضل أن تكون الكلمات ثلاثية الحروف ولا يشترط أن تكون هذه الكلمات ذات معنى.
مثال ذلك:
المجموعة الأولى: a b c d e f
فيقوم الطالب بتكوين كلمات مثل: bad dab dac dad bed fad def
ويفضل أن تحوي كل كلمة على حرف متحرك vowel
المجموعة الثانية:m g h i j k l
فيقوم الطالب بتكوين كلمات مثل: kil hil hij jil him gim kim lim
ويفضل أن تحوي كل كلمة على حرف متحرك vowel
المجموعة الثالثة: n o p q r s
فيقوم الطالب بتكوين كلمات مثل: nop pop rop son ron pos sos
ويفضل أن تحوي كل كلمة على حرف متحرك vowel
المجموعة الرابعة: t u v w
فيقوم الطالب بتكوين كلمات مثل: tut tuv vuv wut vut
ويفضل أن تحوي كل كلمة على حرف متحرك vowel
بعد أن يكمل المعلم جميع الحروف يطلب من الطلاب تكوين كلمات مختلفة ويفضل هذه المرة أن تكون ثلاثية وذات معنى مثل:
pen bed hen hat cat car box fox six fix
ثم ينتقل المعلم إلى الكلمات الرباعية ثم الخماسية وهكذا….
Difficulties faced by high school students in learning writing skills in English
Difficulties faced by high school students in learning English
There is no doubt that the skill of writing not less than any other skill of English language skills. Must therefore be kept up with the interest in the interest of any other skill. In order to achieve the goal of teaching this skill we suggest that the teacher should do the following:
1 - There is no doubt that the cleanliness and order are part and parcel of the good line, so you must accustom students to maintain their writings clean and tidy, hence the Chdadna to use pencil and eraser in the first row.
2 - to accustom students to start each sentence with a capital letter and stamped with a period (or question mark).
3 - We are not asking that the student should be creative calligrapher, auction model also talent and all that we aspire to is to try to abide by the rules so that the line be legible and easily is not surprising when we say that there are some students can not read their own lines if requested to do so after a period of time.
4 - propose that a special book or papers, practice and training to writing by the students and Snntaki good ones to portray and then distributed to the students after the praise it and who has written and appreciation morally and physically as much as possible, stimulate the continuity and encouragement to others to follow his example and to function well when you write as much as possible.
5 - to emphasize the importance of drawing letters and words beginning and end are correct and proper under the rules for writing the language. And not assigned in writing difficult, and activities without a direct follow-up or pass them and guide them down before the outbreak and persistence of error, with the right way to take them in the catch pen and at the right and alert to the rules of drawing characters, including:
A - the distance to be left between the letters of each word between two words.
B - the appropriate orientation and uniform for all the characters.
T - the appropriate size for each character so that there is harmony between the letters.
W - the height of each character or coming off the line according to the rule.
C - the optimal use of small letters and capital letters.
H - emphasis on the use of pencil and eraser, and especially in the early stages.
X - to begin training the student, especially in the early stages of the models underline a clear ruler.
D - an emphasis on the need to treat teachers and discuss the errors before the students and involve them in this practice, therapy, and using the blackboard, especially for what is common in their writings and their actions.
From the original topic here: Forums gunpowder search for reading and writing skills in English
6 - To start you must know the true beginning of the rising and descending letters and the middle (between the parties):
A - rising to the top of the letters are: bdfhklt
B - the letters are intermediate between the two parties: aceimnorsuvwxz
T - the letters are descending to the bottom: gjpqy
W - leaning to the right to be as follows: abcdefghijklm
7 - small letters and capital letters:
8 - the distance between letters and sentences:
Accustom students to leave a distance of five characters at the beginning of each paragraph and the distance between the two letter strings. Among the words, make sure you leave a space character.
(Form shows the number of spaces at the beginning of each paragraph and between word and word and sentence)
myn am eisa hma dia msa udi
(Shows the same model of the preceding sentence but that the author did not abide by the rules of writing Vsabt Qraadtha)
M yname isAhmad. IamSaudi.
(Shows the same model of the preceding sentence but that the author did not abide by the rules of writing came distorted line)
9 - as we see, it is necessary to care for the establishment of competitions at the level of classes or schools or centers and is the subject line in English similar to what takes place from the quality of these competitions in Arabic calligraphy and monitoring of awards and incentives for good in these competitions.
How to study reading (for grades first)
The reading skills of basic skills in English language teaching, which should be the focus since the beginning of learning the language. It is the first row and since we start teaching the characters, the character we are trying to divide into groups each group of six characters almost. And ask the student composition of random words with these letters and preferably three letters or words are required to have these words make sense.
For example:
The first group: a b c d e f
Composition of the student who shall words such as: bad dab dac dad bed fad def
Preferably contain every word on the vowel vowel
Group B: m g h i j k l
Composition of the student who shall words such as: kil hil hij jil him gim kim lim
Preferably contain every word on the vowel vowel
Group C: n o p q r s
Composition of the student who shall words such as: nop pop rop son ron pos sos
Preferably contain every word on the vowel vowel
Group D: t u v w
Composition of the student who shall words such as: tut tuv vuv wut vut
Preferably contain every word on the vowel vowel
After the teacher to complete all the letters asking students to configure different words this time and prefers to be three and meaningful, such as:
pen bed hen hat cat car box fox six fix
Then the teacher moves to the words and then quartet quintet, and so on ....